15-11-09-Tihany&Garda PDF Nyomtatás E-mail
Írta: LaJo
2015. november 10. kedd, 17:39

Balatonfüredig vonattal, onnan autóbusszal érkezett meg nyugdíjas csoportunk Tihanyba. Az Apátság előtt várt bennünket Bakos Péterné Anna, - kedves idegenvezetőnk - aki a fogadó központba vezetett bennünket. Itt megnéztünk egy kisfilmet a település és az Apátság történetéről.

A filmből kiderült, hogy:

- a település neve a szláv eredetű "Tichon" szóból származik, jelentése "Csendesség",

- itt van a keleti és nyugati kereszténység találkozási pontja,

- ez a magyarság szent helye. "Béke az érkezőknek, áldás a távozóknak" mondattal végződött a film. Ezt mindannyian így is éreztük.

Átsétáltunk a Bencés Apátság templomába, amit I. András király alapított 1055-ben. Benne található a román stílusú csarnokkripta, amely az egyetlen korabeli, épségben maradt magyarországi királyi temetkező hely. A szarkofág tetején kard és kereszt formájú, apostoli görög kereszt található. Az Apátság alapítólevelének másolatán - mely a legrégibb latin nyelvű írott emlékünk - kíváncsian keresgéltük a kb. 100 magyar kifejezést.

A Rendházban lévő Apátsági Múzeumban elhelyezett családfa szerint I. András királyunk a "pogány" (nem zsidó-keresztény) Vazul fia, aki testvéreivel (Béla és Levente) Kijevbe menekült, ahol felvette az ortodox kereszténységet és felesége I. Jaroszlav kijevi nagyfejedelem lánya, Anasztázia.

A Rendházban lakott száműzetése előtt (Madeira sziget) Magyarország utolsó királya IV. Károly és Zita királyné.

A Pisky (Pisky István várkapitány) sétányon át a Visszhang Dombra jutottunk, ahol meggyőződtünk a "Tihanyi Echo" működéséről.

Ezután az ország egyik legszebb XX. szd-i kálváriájában gyönyörködtünk. A Krisztus kőkereszt, a hármas halom és IV. Károly bronztáblája adott maradandó élményt Anna lenyűgöző ismertetésében.

A helyi kisvonattal a megéhezett és elfáradt csoportunk eljutott az Aradi-pincébe, ahol házigazdáink magyaros vendégszeretetét élvezve fogyasztottuk el a venyige parázson sült Garda-halat (Látott-hal), majd egy bórkóstoló koronázta meg emlékezetes utunkat.

A MÁV-Start - lemondásunk ellenére - Aszófő-Tihany állomáson a gyorsvonatot megállíttatta, de a kifizetett csoportos helybiztosításról "megfeledkezett".

Köszönjük az égieknek a szép időt, vendéglátóinknak a kedves fogadtatást, egymásnak a vidám társaságot és a tartalmas és tanulságos időtöltés lehetőségét.

Lejegyezte: LaJo.

Képek ide kattintva!

Módosítás dátuma: 2015. november 26. csütörtök, 08:04

Látogatottságunk

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter